Sunday, November 18, 2007

SUKATAN PTK : BHG 2 KOMPETENSI KHUSUS

4.2 KOMPETENSI KHUSUS

4.2.1 Kemahiran Melaksanakan Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P):
i. Merancang, melaksana dan menilai P&P mengikut Tahunan, Mingguan dan Harian:
• Penyediaan Rancangan Kerja, Rekod P&P Guru
• Sukatan Pelajaran
• Pengajaran

ii.Merancang Strategi P&P:
• Pembelajaran Secara Kontekstual
• Belajar Cara Belajar
• Kemahiran Berfikir dalam P&P

(Kemahiran Belajar Secara Kritis dan Kreatif)
• Kecerdasan Pelbagai
• Pembelajaran Masteri
• Pengajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
• Inkuiri dan Penemuan
• Akses Kendiri
• Pembelajaran Secara Konstrukvisme

4.2.2 Pengetahuan dan Kemahiran Melaksanakan P&P:
i. Melaksanakan P&P Melalui Perancangan Persediaan Mengajar:
• Induksi Set
• Perkembangan Pengajaran

ii. Mengaplikasikan Kaedah dan Teknik P& P:
• Kerja Berkumpulan
• Amali
• Lawatan
• Teknologi Maklumat Telekomunikasi (ICT)
• Simulasi
• Pengajaran Secara Modular
• Pembelajaran Koperatif
• Sumbang saran
• Bahan / Alat Bantu Mengajar
• Main Peranan

PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (DG41) – TK1 5
iii. Menerapkan Nilai-nilai Murni Dalam P & P:
• Baik hati
• Berdikari
• Hemah tinggi
• Hormat
• Kasih sayang
• Keadilan
• Kebebasan
• Keberanian
• Kebersihan fizikal dan mental
• Kejujuran
• Kerajinan
• Kerjasama
• Kesederhanaan
• Kesyukuran
• Rasional
• Semangat bermasyarakat
• Patriotisme

iv. Pengurusan:
• Panitia Mata pelajaran

4.2.3 Penilaian Kendalian Sekolah:

i. Merancang, Melaksana dan Melapor Penilaian P&P:

• Perkaitan antara Penilaian Kendalian Sekolah (PKS) dengan Penilaian Secara Berpusat:
• Tujuan Penilaian
• Ciri-ciri Penilaian
• Pelaksanaan PKS
• Aspek Yang Dinilai
• Bentuk Ujian
• Kaedah Penilaian dalam PKS
• Pembinaan Item Ujian Objektif
• Pelaporan Pencapaian:
- Rujukan Norma
- Rujukan Kriteria

PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (DG41) – TK1 6
4.2 4 Kemahiran Melaksanakan Aktiviti Kokurikulum:
• Tatacara Pengurusan Organisasi Kokurikulum
• Perlembagaan/Peraturan/Undang-undang Aktiviti Kokurikulum
• Merancang, Menyelaras, Melaksana, Memantau dan Membuat Laporan
• Sikap Cemerlang Mengharumkan Nama Institusi

4.2.5 Kemahiran Melaksanakan Kawalan Disiplin Pelajar:

• Kandungan Pekeliling dan Tatacara Pengurusan Sekolah
• Peraturan-peraturan Sekolah
• Perkhidmatan Bimbingan (Pengetahuan dan Kemahiran Asas Bimbingan)
• Kemahiran Membimbing dan Memberi Motivasi

4.2.6 Kemahiran Melaksanakan Pengurusan Kelas
i. Pengetahuan Tentang Pengurusan Kelas
• Organisasi Kelas
• Prosedur Pungutan Yuran dan Derma

4.2.7 Kemahiran Mengendalikan Pusat Sumber Pembelajaran:
• Organisasi PSP
• Tugas-tugas Kakitangan PSP
• Kewangan PSP
• Kemudahan Fizikal
• Perkhidmatan yang ditawarkan
• Proses Terimaan Bahan
• Pengkatalogan

4.2.8 Kemahiran Mengurus Teknologi Maklumat:

• Perancangan ICT di Sekolah
• Infrastruktur Kelab ICT Sekolah
• Peraturan Makmal Komputer
• Keselamatan Sistem dan Data

No comments: